Kezdők bevezetése a Unity-be (1. rész)

A játékfejlesztők többségéről elmondható, hogy akkor kaptak kedvet saját játékok készítéséhez, amikor maguk is kapcsolatba kerültek különböző videojátékokkal. A hordozható telefonok  terjedésének köszönhetően egyre többen adták mobilra történő játékfejlesztésre a fejüket, melynek pozitív hozadékaként ma már számtalan szórakoztató mobilapplikáció közül válogathatunk. A Unity szintet lép, és még könnyebbé teszi a fejlesztők életét. Ez a bevezetés egy összefoglaló arról, miért, és hogyan érdemes belevágni a játékfejlesztésbe.

A mobil és számítógépes platformra való fejlesztés kezdetben nehézkes volt, ami sokakat már az első lépéseknél elriasztott. Szerencsére manapság már léteznek vizuális szerkesztőprogramok, az egyik ilyen élvonalbeli eszköz a Unity, mellyel számítógépre és mobilra is készíthetünk játékot. Egy játék sem lehet teljes grafikai elemek nélkül: a Unity-hez léteznek kész grafikák, animációk, effektek és más elemek, melyeket “assets”-nek nevezünk. Az Asset Store-ban rengeteg lehetőség közül válogathatunk, számos kiváló ingyenes és fizetős Asset Package-t találhatunk, amelyek egy adott téma köré épülnek (pl.: platformjátékhoz szükséges elemek), így egyből nekikezdhetünk a fejlesztésnek. Csaknem 30 platform támogatásának köszönhetően -ideértve a mobilokat, VR-t, asztali gépeket, konzolokat- az eszközök széles skáláját érhetjük el játékainkkal.

 

Unity-LEGO hasonlat

A Unity egy fantasztikus moduláris megközelítést használ, amikor a scene-ek, karakterek megalkotásáról van szó. Még kezdők is képesek remek űrhajót építeni az alap LEGO kockákkal, ez a Unity-ben sincs másképp. A kifinomultabb alkotáshoz lehetőségünk van teljesen testreszabni majdnem minden komponenst. Írhatunk saját shadert, vagy készíthetünk egészen új hálózati modult is a játékunkhoz.

A leírás  teljesen kezdők számára készült, hogy minél könnyebben átlássák a Unity környezetet és eszközöket. A későbbiekben részletesebben is szemügyre vesszük a különböző alrendszereket.

Az alábbiakkal fogunk megismerkedni:

  • Unity telepítése, és a verziók közötti különbségek tisztázása
  • Interfész különböző nézetei
  • Navigáció a Scene nézetben
  • GameObjects és Components hozzáadása és manipulálása

A későbbiekben pedig egy kicsi, űrbéli lövöldözős játékot fogunk készíteni, hogy a gyakorlatban is megismerjük a Unity adta eszközöket.

A kezdet

Első lépésként le kell töltenünk innen a Unity-t. De várjunk csak! Három különböző verzió is létezik. Melyikre van szükség?

A Unity motor minden verzióban ugyanazon funkciókkal van felszerelve. A Personal ingyenes, a Plus $25, míg a Pro $125 havonta. A legszembetűnőbb különbség a Unity indulókép, amelyet csak fizetős verziókkal távolíthatunk el vagy cserélhetünk sajátra. Számos kisebb-nagyobb eltérés van még, ezeket itt részletesen megtaláljuk.

Az oktatóanyagokhoz elegendő a Personal változat , de mielőtt elkezdenénk fejleszteni a következő, játékpiacot letaroló programunkat, olvassuk el a részletes tájékoztatót, mivel a Personal verzió rendelkezik pár megkötéssel.

Maga a telepítés nagyon egyszerű, ‘Next’-‘Next’-‘Finish’ után a következő kép fogad minket:

Unity regisztráció

A regisztráció után nem szükséges mindig bejelentkeznünk, offline mód használatra is van lehetőségünk.

A bejelentkezés után a következő kép fogad minket:

Unity új projkt

Kattintsunk a New Project gombon, amely egy párbeszédablakot hoz elő:

Unity projekt beállítások

  • Nevezzük el a projektet Space Debris-nek, és válasszunk egy helyet ahova el akarjuk menteni.
  • A 2D/3D opció meghatározza a kezdeti konfigurációt. Itt még az analitikát is bekapcsolhatjuk, amennyiben szeretnénk. Ezeket a beállításokat később is megváltoztathatjuk.
  • Az Assets packages gombbal egyedi csomagokat importálhatunk a projektbe. Például, ha FPS játékot szeretnénk készíteni, akkor érdemes a Unity first-person controller csomagját importálni. Ez egy kényelmes funckió a projekt elindításához, de a későbbiekben is bármikor importálhatunk csomagokat. A leíráshoz nincs szükség semmilyen alap asset-re.
  • Unity Analitics-et nem szükséges bekapcsolni.
  • Kattintsunk a Create project-re, és a Unity megnyitja az első projektünket.

Bevezetés az interfész felépítésébe

A Unity indulása után valami hasonló kép jelenik meg:

Unity interfész bevezetés

A felület előszőr nagyon összetettnek tűnhet (és verziótól függően kis mértékben eltérhet), de valójában teljes mértékben testreszabható annak érdekében, hogy csak azt lássuk, ami tényleg szükséges. Annyi információt jeleníthetünk meg, amennyit szeretnénk.

 

Nézetbeállítás

jobb felső sarokban öt gombot láthatunk. Válasszuk ki a ‘2 by 3’ opciót. A szerkesztő ennek hatására hasonló módon alakul át:

Unity interfész

 

1. Scene nézet

A bevezetés az interfész felépítésébe a Scene nézettel indul, amelyben a játék elemeit készítjük el, ide helyezzük el a modelleket, kamerákat és a többi elemet. Mindent vizuálisan kezelhetünk ebben a nézetben, ez maga a ‘színpad’.

Scene nézet

Tesztelés során a scene a játék állapotától függően módosul, menet közben akár újabb elemeket is hozzáadhatunk. Ha megállítjuk a játékot, a scene visszatér az alapállapotába: minden, játék során végzett módosítás elveszik.

2. Game nézet

A Game nézet a játékos szemszögét mutatja. Ez az a nézet, ahonnan játszani lehet a játékot, itt láthatjuk, mi hogyan működik:

Game nézet

Ez a nézet rendelkezik egy képarányt beállító menüvel. Különböző képernyőtípusokon is ellenőrizhetjük, mit is fog látni a játékos. Ez az opció azért is fontos, mert egy táblagépen vagy telefonon egész más látványt kapunk, mint számítógépen, ezért ehhez a nézethez is hozzá kell igazítani a játékot (feltéve, ha mobil változat is készül belőle).

 

Képarány

3. Hierarchy nézet

Hierarchy ablak tartalmazza a játékunk által használt összes GameObject-et. De mi az a GameObject? A GameObject egy objektum a játékban. Tulajdonképpen olyan üres konténerek összessége, melyekbe komponenseket tehetünk és testreszabhatunk.A komponensek lehetővé teszik, hogy a GameObject alakot vegyen fel, legyen az egy egyszerű kocka vagy egy komplex szörny modellje. A GameObject fényforrás és kamera is lehet, de a szkriptek segítségével bonyolult viselkedést is megadhatunk neki.

A GameObject-ek mappaként is funkcionálnak, további GameObject-eket tartalmazhatnak, így könnyebben rendszerezhetjük őket. A későbbiekben működés közben is láthatjuk majd őket.

scene egy adott szintjét jelenti a játéknak, habár elméletileg az egész játék elhelyezhető egy scene-ben. Minden, a scene-ben aktívan használt GameObject a Hierarchy nézetben jelenik meg:

Hierarchy ablak

Minden új scene egy Main Camera-val és egy Directional Light-tal kezdődik, amelyek ugyancsak GameObject-ek. Ha a Hierarchy-ból törlünk egyet, akkor azt tulajdonképpen a scene-ből töröljük. Ez a nézet az objektumok számának növekedésével egyre hasznosabbá válik majd.

4. Project ablak

A Project ablak tartalmazza a játékunk által használt összes asset-et. Itt kedvünk szerint csoportosíthatjuk őket. A drag and drop módszer a Hierarchy nézethez hasonlóan itt is műdödik, közvetlenül a scene-be is behúzhatunk elemeket. Ha a számítógépről behúzunk valamit a Project ablakba, a Unity automatikusan importálja azokat az asset-eket is. Ez igazán kényelmes tud lenni.

 

Project ablak

A Unity úgyanúgy rendezi el az asset-eket, ahogy azok a fájlrendszerben találhatóak. Az asset-eket soha ne módosítsuk közvetlenül a fájlrendszer szintjén, hiszen úgy a projekt számára is elérhetetlenné válhatnak, ami tönkreteheti a játékot. A Unity tárolja a metaadatokat az asset-ekről, így a könyvtárak közötti mozgatás ezeket az adatokat érvényteleníti. Ha az asset-eket akarjuk rendszerezni, legjobb ezt a Project ablakon belül megtenni.

A folytatásról

A cikksorozat további részeiben a Unity kiemelten fontos nézeteivel és ablakival fogunk foglalkozni. A nézetekről és használatukról egy alapos leírás lesz elérhető, hiszen hatékony kezelésük döntően meggyorsítja a fejlesztést.

Skeldar

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.